Etiketter

bild (1) engelska (34) HKK (3) Idrott (7) Laboration (18) Lära att Lära (2) läslogg (2) Matte (6) No (27) portfolio (6) Robotar (5) SO (7) svenska (27) tyska (31)

onsdag 21 november 2012

Robotdagbok v.5-trycksenor

Denna veckans uppdrag var att testa på hur ''trycksensor'' fungerar. Vi skulle få vår robot att köra rakt fram och när den nuddade vid något så skulle den backa. Sedan skulle roboten rotera två varv. 
Så här såg det ut: 

Jag var tvungen att använda mig av 4 olika ''block''. I det första blocket ställde jag in att roboten skulle gå obegränsat fram för att sedan kunna backa när den har nuddat vid något. Då var jag tvungen att använda mig av ett ''trycksensor-block'' som man ser i bild 2. Bild 3 visar att jag ställde in att roboten skulle backa  en rotation. Sedan för att få min robot att rotera två varv så var jag tvungen att använda mig av grader, det ser du i bild fyra. Sen var det klart!
Så här såg det ut i programmet:

Tips till mig själv: För att kunna använda trycksensor så behöver jag använda ett speciellt block. Jag måste också ställa in att roboten ska gå ''obegränsat'' framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar