Etiketter

bild (1) engelska (34) HKK (3) Idrott (7) Laboration (18) Lära att Lära (2) läslogg (2) Matte (6) No (27) portfolio (6) Robotar (5) SO (7) svenska (27) tyska (31)

tisdag 13 november 2012

robotdagbok 3-räddnigsuppdraget

Denna veckans uppdrag var att få vår robot att köra rakt fram en viss sträcka och sedan stanna när den kom fram till legogubben. Detta kallade vi räddningsuppdraget. Så här så det ut:

För att göra så att roboten stannar i tid så behövde jag först mäta hur långt en rotation på robotens hjul är. Det var 17,5 cm. Så då tog jag bara avståndet där vi skulle köra och delade det med 17,5. Då fick jag fram hur många rotationer jag behövde köra fram för att inte köra över legogubben. 

Jag kunde även räkna ut hur många sekunder en rotation på robotens hjul var. Sen kunde jag bara tagit sträckan delat på antal sekunder. Då skulle jag få fram hur många sekunder det tog att köra hela sträckan fram till legogubben. Men jag valde det första sättet för det verkade säkrare.  Så här ser det ut i programmet:
Tips till mig själv. Jag ska komma ihåg att en rotation är ett varv på hjulet. Det är 17,5 cm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar