Etiketter

bild (1) engelska (34) HKK (3) Idrott (7) Laboration (18) Lära att Lära (2) läslogg (2) Matte (6) No (27) portfolio (6) Robotar (5) SO (7) svenska (27) tyska (31)

fredag 16 november 2012

Robotdagbok v.4-köra i en fyrkant

Denna veckans uppdrag var att köra i en fyrkant som har sidorna 90x90cm. Detta tyckte jag var det svåraste uppdraget hitintills eftersom man skulle köra exakt på linjerna. Man skulle även använda sig av vinklar när roboten skulle svänga. Det var väldigt klurigt att få alla vinklarna helt rätt, men jag fick pröva mig fram många gånger och till slut så klarade jag det. Så här såg det ut:

För att få roboten att köra i en fyrkant så behövde jag först mäta hur många rotationer det behövdes för att få roboten att köra fram 90cm. Då tog jag 90 delat på 17,5, sen fick jag testa mig fram så det blev rätt. När jag skulle få roboten att svänga så var jag tvungen att använda mig av vinklar och ställa in roboten så den svängde. En rät vinkel blev inte 90grader utan ca 165grader. Jag använde mig av 7 olika ''block''. Så sedan skulle jag bara göra samma sak så det blev en fyrkant. Så här såg det ut i programmet:

Tips till mig själv när jag programmerar: Att om jag ska köra fram en viss sträcka så tar jag den sträckan delat på en rotation. Då får jag fram hur många rotationer roboten behöver göra för att köra den sträckan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar