Etiketter

bild (1) engelska (34) HKK (3) Idrott (7) Laboration (18) Lära att Lära (2) läslogg (2) Matte (6) No (27) portfolio (6) Robotar (5) SO (7) svenska (27) tyska (31)

torsdag 15 mars 2012

Labbraport: Pinnens tyngdpunkt

Uppgift: Hitta en pinne och mäta dess tyngdpunkt genom att kapa pinnen på mitten.


Syfte: Att hitta pinnens tyngdpunkt och att skriva en bra labbraport med hjälp av numbers.

Material:

  • Pinne 
  • Såg 
  • Kniv
  • Våg
  • Måttband
  • Numbers (program)


Utförande: Vi började med att gå ut och hitta en pinne som vi sedan tog in i slöjdsalen och tog bort utstickande saker och skalade av den. Efter att pinnen var färdig tog vi in den i labbsalen. För att kunna hitta pinnens tyngdpunkt använde jag knivseggett på en vass kniv och försökte balansera pinnen på kniven. När jag kunde det så visste jag att jag hade hittat pinnens tyngdpunkt, så jag sågade av pinnen så det blev 2 delar. Sedan mätte och vägde jag de 2 delarna från den avsågade pinnen. Jag skrev upp resultaten på tavlan och sedan la jag in mitt och mina klasskompisars resultat i Numbers för att kunna jämföra.


Resultat: 


Bild 1.Såhär blev resultaten för de mindre värdena.
Bild 2. Såhär blev resultatet för de största värdena. 
Slutsats: Om man ska dela ett föremål på dess exakta mittpunkt så ska båda delarna ha ett exakt värde (vikten gånger längden) dvs att staplarna skall vara lika höga och lika jämna. Det gör att man kan avläsa pinnens vridmomentet. Mina två delar blev väldigt lika, det skiljde bara lite (Se bild 1).
Alla fick inte helt jämna spalter vilket kan bero på att man antingen varit slarvig eller att pinnen inte har varit rak. Desto noggrannare du var desto jämnare spalter fick du. På den första bilden kan man se de minsta värdena och på den andra bilden kan man se de största värdena. Det var lättare att dela upp de i två diagram, annars blev det svårare att se exakt hur höga spalterna var.


Felkällor: Eftersom mitt resultat säger att många inte är lika beror på att man har mätt korrekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar