Etiketter

bild (1) engelska (34) HKK (3) Idrott (7) Laboration (18) Lära att Lära (2) läslogg (2) Matte (6) No (27) portfolio (6) Robotar (5) SO (7) svenska (27) tyska (31)

torsdag 18 oktober 2012

Robotdagbok 2-köra fram&stanna+snurra två varv

Kära robotdagbok: 
Denna veckans uppdrag var att få våra robotar att köra rakt fram och stanna. Vi skulle även få våra robotar att köra rakt fram, stanna och snurra runt två varv. Så här såg allt ut:


För att lyckas få min robot att köra rakt fram så var jag tvungen att testa mig fram i programmet ''Mindstorm NXT''. Jag var tvungen att ställa in hastighet, sekunder osv. Så här såg det färdiga programmeringen ut:
Köra rakt fram och stanna
När jag hade fått min robot att köra fram och stanna så var det bara att lägga på två rotationer. Då var jag tvungen att ställa in antal grader den skulle snurra. Jag fick testa mig fram. Så här såg det färdiga programmeringen ut.
Kör rakt fram, stanna och snurra två varv
Vi skulle även få vår robot att rotera 180 grader. Det var lite svårt tyckte jag, man var tvungen att testa sig fram väldigt länge. Så här så den färdiga programmeringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar